طراحی نمای مسجد

مسجدی غرق در نور در دبی

گروه معماران نودز، چندی پیش به عنوان اولین حضور خود در مجامع بین المللی، طرح مسجد نور واقع در شهر دبی را در مسابقه بندر دبی، ارائه دادند. در این پروژه طراحان سعی بر دریافت نور روز و فیلتر کردن آن توسط نماهای چند لایه این مسجد دارند، تا در نهایت نوری تلطیف شده را به نمازگزاران منتقل کند.

ایده اصلی این پروژه حول تلفیق نور و فرم ساخته شده برای ایجاد یک تجربه معنوی بی نظیر، پیش می رود.

طراحی نمای مسجد

مسجد نور در محل توسعه های آتی بندر دبی واقع شده است  که در این توسعه ها 48.500 واحد مسکونی و 175.000 سکنه برای این ناحیه از بندر در نظر گرفته شده است. این مسئله نشان از اهمیت بالای این پروژه دارد.

 

طراحی نمای مسجد

به دلیل استفاده مداوم و روزانه نمازگزاران از این مسجد، پلان کلی به سمت قبله قرار گرفته است. همچنین جایگاه نمازگزار در طبقه همکف، هم برای خانم ها و هم برای آقایان تعبیه شده است.

طراحی نمای مسجد

این گروه معماری، طراحی خلاق برای بازی با الگوهای خاص و بهروری از نور شدید و آزار دهنده شهر ارائه داده اند. آنها نور خورشید را از سطوح دوار  ودو لایه بنا عبور می دهند و همچنین برای اثرگذاری بیشتر، آن را از پنل های دارای طرح های اسلیمی که در هندسه هایی پیچیده، طراحی و جانمایی شده اند، عبور می دهند. نتیجه اینکار ایجاد فضایی آرامش بخش و عرفانی برای نمازگزاران است. این سیستم شدت نور و گرمای حاصل از تابش خورشید را که بزرگترین مشکل شهر دبی است، کاهش می دهد و این مکان را به فضایی مناسب جهت عبادت و گردهمایی ها تبدیل خواهد کرد.

طراحی نمای مسجد

طرح این مسجد شامل یک تراس خارجی و همچنین پلازایی در طبقه همکف می شود که برای ارتباط بین چهار مناره مسجد در نظر گرفته شده است. به طور کلی، این طرح نمایانگر استفاده از یک ایده کلی ساده برای خلق محیطی کاربردی و الهام بخش برای مناسک مذهبی است.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *